Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dilluns, 11 de juny del 2012

PER COMENÇAR A P3...


Molts nens i nenes de les escoles bressol s’estan preparant per anar a l’escola “dels grans” on trobaran un món per descobrir.

Quasi sempre és un espai nou, on hi ha unes persones desconegudes de les quals, els infants i les seves famílies, no en saben res. També desconeixen com serà l’acollida que els faran el primer dia d’escola.
Per evitar que durant els mesos d’estiu aquestes incògnites els neguitegin, hi ha escoles bressol que intenten fer un traspàs de sensacions positives als infants fent una visita a l'escola de referència més propera.
Allà, els nens i nenes  de P3, els conviden a esmorzar i passen el matí junts. Descobreixen mestres, companys i companyes, les aules del proper curs i juguen junts al pati de l'escola. Els infants que acaben P3 es senten importants i els més petits estimats. Aquesta experiència és enriquidora per a tots i el seu record facilitarà l’adaptació a l’escola els primers dies.
En altres centres escolars, pensant en els infants de les escoles bressol i en els que no hi han anat, la primera setmana de juliol, es fan activitats d’acollida perquè els pares i mares puguin abordar l’entrada a l’escola dels seus fills i filles de forma confiada.
Com que a les “Jornades de Portes Obertes” ja s’informa sobre la línia educativa de l’escola, l'organització general i es mostren les instal·lacions escolars; l’objectiu d’aquestes activitats és donar informació per afavorir una bona expectativa vers l’escola i esperar el setembre amb il·lusió.
Una d’aquestes activitats és la xerrada amb els pares i mares per explicar el procés d’adaptació i, sempre que es pugui, conèixer la tutora o el tutor de P3. Saber el seu nom, escoltar la seva veu tranquil·litzadora i afable, sentir que és una persona propera, de fàcil accés i que sap escoltar, crea un clima de confiança molt important per aconseguir l'èxit de l'adaptació escolar.
També s’aprofita per donar unes pautes d’actuació per a l’estiu des de situacions reals que provocaran la reflexió i el diàleg. 
Es convidarà a estimular noves conductes que facilitin l’adaptació a l’escola dels seus fills i filles. Alguns dels temes a tractar són:
La sobreprotecció.
Ara ja ets gran i d’aquí uns dies aniràs a l’escola! diu un pare mentre empeny el cotxet on s’hi asseu l’infant amb un xumet a la boca. Arriben al parc i el pare treu una carmanyola amb la fruita triturada per berenar mentre el petit beu aigua amb un biberó.
Hi ha pares i mares a qui costa adonar-se que els seus fills i filles es van fent grans i que la sobreprotecció que exerceixen provoca en els petits la manca de maduració i potencia sentiments d’inseguretat davant les noves experiències.
Aquests infants al arribar a l’escola, segurament, mostraran la seva inquietud amb plors o altres manifestacions de rebuig pel nou entorn en que es troben sense la protecció de la família. Així, s’ha de fer èmfasi i fer participar els pares de la necessitat de treballar els hàbits d’autonomia.
L’estiu serà un bon moment per fer-ho: cal treure els bolquers i facilitar l’adquisició del control d’esfínters doncs és imprescindible per anar a l’escola, aprendre a menjar tot tipus d’aliments sòlids ajudarà a no angoixar-se quan s’hagin de quedar a dinar al menjador escolar, anar als llocs caminant millorarà la seva motricitat i independència,...
Expressions i ús del llenguatge.
“Ja ho veuràs ara quan vagis a l’escola!”, “A partir del setembre aniràs a l'escola, allà sí que t'espavilaran!”, són expressions que sovint escoltem dir als adults dirigint-se a nens i nenes de dos i tres anys quan encara no han iniciat el segon cicle d’educació infantil.
En elles hi ha implícita una visió de l’escola com un espai pertorbador pels infants i els petits fàcilment poden construir, en la seva fantasia, una imatge negativa que en cap cas facilitarà l’adaptació posterior.
És molt important tenir cura del llenguatge que s’utilitza amb els infants doncs sempre hi té implícit un missatge i en moltes ocasions no en som conscients.
Protagonistes:
“Quina sort que tens d’anar a l’escola!” “Què bé t’ho passaràs amb els altres nens i nenes de la classe!”. Aquests comentaris faran sentir els infants protagonistes d’un succés extraordinari, sentiran que són afortunats i es prepararan per iniciar la seva escolaritat des de la seguretat.
Els infants no han d’arribar a la nova escola sense que la família hagi explicat  com seran les jornades escolars: estaràs a una classe nova molt bonica amb una mestra que t'escoltarà si necessites demanar-li alguna cosa, hi ha haurà altres nens i nenes amb qui podràs jugar i passar-ho bé, estaràs a l'escola una estona i després et vindrem a buscar,... 
Per afavorir aquestes estones de conversa a casa, les quals aporten seguretat, hi ha escoles que aprofiten les activitats d’acollida a les noves famílies per lliurar la carpeta del protagonista amb uns pocs fulls per fer durant l’estiu.
"Cinta, ho explicaràs a l'escola!"
Aquests material l'usarà la mestra o el mestre durant els primers dies d'adaptació a l'escola i després com a presentació quan l'infant sigui "El protagonista de la setmana".
Gràcies a la Carme i la Cinta per les seves aportacions a l'article.

2 comentaris:

  1. A la nostra escola també fem una acollida similar i estem molt contents amb els resultats.
    Anna

    ResponElimina
    Respostes
    1. La veritat és que ajuda molt a tranquil·litzar a les famílies i si elles transmeten seguretat els infants inicien P3 fent una millor adaptació.
      Ara estic preparant la segona part on explico el Pla d'adaptació dels primers dies de setembre. Espero que també us sigui útil.

      Elimina