Molts nens i nenes de les escoles bressol s’estan preparant per
anar a l’escola “dels grans” on trobaran un món per descobrir.
Quasi sempre és un espai nou,
on hi ha unes persones desconegudes de les quals, els infants i les seves
famílies, no en saben res. També desconeixen com serà l’acollida que els faran el
primer dia d’escola.
Per evitar que durant els mesos d’estiu aquestes
incògnites els neguitegin, hi ha escoles
bressol que intenten fer un traspàs de sensacions positives als infants fent una
visita a l'escola de referència més propera.
Allà, els nens i nenes de P3, els conviden a esmorzar i passen el matí junts. Descobreixen mestres, companys i companyes, les aules del proper curs i juguen junts al pati de l'escola. Els infants que acaben P3 es senten importants i els més petits estimats. Aquesta experiència és enriquidora per a tots i el seu record facilitarà l’adaptació a l’escola els primers dies.
En altres centres escolars, pensant en els infants de les
escoles bressol i en els que no hi han anat, la primera setmana de juliol, es
fan activitats d’acollida perquè els pares i mares puguin abordar
l’entrada a l’escola dels seus fills i filles de forma confiada.
Com que a les “Jornades de Portes
Obertes” ja s’informa sobre la línia educativa de l’escola, l'organització general i es mostren les instal·lacions escolars; l’objectiu
d’aquestes activitats és donar informació per afavorir una bona expectativa
vers l’escola i esperar el setembre amb
il·lusió.
Una d’aquestes activitats és la xerrada
amb els pares i mares per explicar el procés d’adaptació i, sempre que
es pugui, conèixer la tutora o el tutor de P3. Saber el seu nom, escoltar la seva veu
tranquil·litzadora i afable, sentir que és una persona propera, de fàcil accés i
que sap escoltar, crea un clima de confiança molt important per aconseguir
l'èxit de l'adaptació escolar.
També s’aprofita per donar unes pautes d’actuació per a l’estiu
des de situacions reals que provocaran la reflexió i el diàleg.
Es convidarà a estimular noves conductes que facilitin l’adaptació a l’escola dels seus fills i filles. Alguns dels temes a tractar són:
Es convidarà a estimular noves conductes que facilitin l’adaptació a l’escola dels seus fills i filles. Alguns dels temes a tractar són:
La
sobreprotecció.
Hi ha pares i mares a qui costa
adonar-se que els seus fills i filles es van fent grans i que la sobreprotecció que
exerceixen provoca en els petits la manca de maduració i potencia sentiments
d’inseguretat davant les noves experiències.
Aquests infants al arribar a l’escola,
segurament, mostraran la seva inquietud amb plors o altres manifestacions de
rebuig pel nou entorn en que es troben sense la protecció de la família. Així, s’ha
de fer èmfasi i fer participar els pares de la necessitat de treballar els
hàbits d’autonomia.
L’estiu serà un bon moment per fer-ho: cal
treure els bolquers i facilitar l’adquisició del control d’esfínters doncs és imprescindible per anar a l’escola, aprendre a menjar tot tipus d’aliments
sòlids ajudarà a no angoixar-se quan s’hagin de quedar a dinar al menjador
escolar, anar als llocs caminant millorarà la seva motricitat i independència,...
Expressions
i ús del llenguatge.
“Ja ho veuràs ara quan vagis a
l’escola!”, “A partir del setembre aniràs a l'escola, allà sí que t'espavilaran!”,
són expressions que sovint escoltem dir als adults dirigint-se a nens i nenes
de dos i tres anys quan encara no han iniciat el segon cicle d’educació
infantil.
En elles hi ha implícita una visió de
l’escola com un espai pertorbador pels infants i els petits fàcilment poden
construir, en la seva fantasia, una imatge negativa que en cap cas facilitarà l’adaptació
posterior.
És molt important tenir cura del
llenguatge que s’utilitza amb els infants doncs sempre hi té implícit un
missatge i en moltes ocasions no en som conscients.
Protagonistes:
“Quina
sort que tens d’anar a l’escola!” “Què bé t’ho passaràs amb els altres nens i
nenes de la classe!”. Aquests comentaris
faran sentir els infants protagonistes d’un succés extraordinari, sentiran que
són afortunats i es prepararan per iniciar la seva escolaritat des de la
seguretat.
Els
infants no han d’arribar a la nova escola sense que la família hagi explicat com seran les jornades escolars: estaràs a una classe nova molt bonica amb una mestra que t'escoltarà si necessites demanar-li alguna cosa, hi ha haurà altres nens i nenes amb qui podràs jugar i passar-ho bé, estaràs a l'escola una estona i després et vindrem a buscar,...
Per afavorir aquestes estones de conversa a casa, les quals aporten seguretat, hi ha escoles que
aprofiten les activitats d’acollida a les noves famílies per lliurar la carpeta del protagonista amb uns pocs fulls per fer durant l’estiu.
"Cinta, ho explicaràs a l'escola!"
Aquests material l'usarà la mestra o el mestre durant els primers dies d'adaptació a l'escola i després com a presentació quan l'infant sigui "El protagonista de la setmana".
"Cinta, ho explicaràs a l'escola!"
Gràcies a la Carme i la Cinta per les seves aportacions a l'article.
A la nostra escola també fem una acollida similar i estem molt contents amb els resultats.
ResponEliminaAnna
La veritat és que ajuda molt a tranquil·litzar a les famílies i si elles transmeten seguretat els infants inicien P3 fent una millor adaptació.
EliminaAra estic preparant la segona part on explico el Pla d'adaptació dels primers dies de setembre. Espero que també us sigui útil.