Us vull recomanar per aquest estiu, quan segurament hi haurà més temps
per a la lectura, un llibre que ha arribat a les meves mans de manera
fortuïta mentre visitava la biblioteca de la meva ciutat.
Com ja sabeu, pateixo la Síndrome de Fatiga
Crònica, una malaltia que m’obliga a viure la meva vida com ho fan els cargols: poc a poc i, de vegades, obligada a aturar-me un temps dins la closca.
El cargol, animal icona de la lentitud |
Al principi se’m va fer estrany ja que estava acostumada a pensar en mil coses a la vegada, a menjar ràpidament, a córrer per arribar als
llocs, a fer viatges llampec de cap de setmana,... En fi, a viure amb presses.
Passat el temps de dol per les meves
limitacions i l’adaptació al nou ritme, he descobert que anant lentament es pot assaborir millor la vida.
He après a gaudir del camí, on puc descobrir
nous paisatges meravellosos mentre arribo al meu destí. Ara sé que les presses
no aporten qualitat de vida i que sense ser-ne conscient, durant la meva vida professional
he educat els infants perquè siguin competitius en una societat on es penalitza
la calma.
Com us deia al principi, quan estava amb aquests pensaments, em va arribar un llibre que cal llegir amb calma, assaborir-lo i reflexionar sobre el tema: L’educació
lenta.
DOMÈNECH FRANCESCH, JOAN (2009)
ELOGI DE L'EDUCACIÓ LENTA
Editorial Graó
L'autor es defineix en el seu bloc com "Aprenent de mestre.
Reivindicador de la vida i l'educació lenta encara que, de vegades,
vagi molt de pressa".
"Elogi de l'educació lenta" s'inicia amb una reflexió sobre la naturalesa de l’educació, per després relatar amb reflexions en els quinze Principis de l’Educació Lenta:
"Elogi de l'educació lenta" s'inicia amb una reflexió sobre la naturalesa de l’educació, per després relatar amb reflexions en els quinze Principis de l’Educació Lenta:
1. L’educació
és una activitat lenta.
2. Les
activitats educatives han de definir el temps necessari per ser realitzades, i
no a l’inrevés.
3. En
educació, menys és més.
4. L’educació
és un procés qualitatiu.
5. El
temps educatiu és global i està interrelacionat.
6. La
construcció d’un procés educatiu ha de ser sostenible.
7. Cada
infant- i cada persona- necessita un temps específic per aprendre.
8. Cada
aprenentatge ha de realitzar-se en el moment oportú.
9. Per
aconseguir aprofitar més bé el temps, cal prioritzar les finalitats de
l’educació i definir-les.
10. L’educació
necessita temps sense temps.
11. Cal
retornar temps a la infància.
12. Hem
de repensar el temps entre persones adultes i infants.
13. El
temps dels educadors s’ha de redefinir.
14. L’escola
ha d’educar el temps.
15. L’educació
lenta forma part de la renovació pedagògica.
Un dels últims capítols el dedica a exposar el "Decàleg
per a una educació lenta". Us reprodueixo els cinc primers punts per anar-hi pensant:
1. Decidir. En comptes de mirar constantment el rellotge i organitzar el temps, és
important decidir cap a on volem anar, per què volem educar, què pretenem
i compartir-ho amb la comunitat d’alumnes amb la qual treballem (i també en
l’àmbit familiar).
2. Implicar. Posar els mitjans per tal que, en un procés democràtic, la implicació del
professorat, dels infants i joves i les seves famílies, siguin els aspectes
clau en la construcció d’un projecte educatiu.
3. Prioritzar. Saber analitzar i distingir quins són els aspectes més importants i
quins els més urgents. Decantar-se, sempre que es pugui,
per treballar els aspectes importants de l’educació. Deixar de banda aquelles
parts del currículum, de l’organització, de la vida de l’aula i de l’escola que
no són ni urgents ni importants. Fer un plantejament semblant en l’àmbit
familiar.
4. Saber perdre el temps amb activitats que no estiguin organitzades ni estructurades o que no
siguin previsibles.
5. Donar prou temps perquè l’alumnat pugui ser creatiu en les activitats que realitza.
Finalitza amb cinquanta propostes per desaccelerar el temps a l'escola i a l'entorn familiar.
L'epíleg, una exemplificació genial!!
Si us animeu a llegir-lo, espero compartir els vostres comentaris.
Per saber-ne més:
Jo tambe l'he llegit, esta molt bé! tots ens ho hauriem de plantejar!
ResponEliminaAlícia
De vegades, aturar-se a reflexionar ens pot fer arribar més lluny!!!
EliminaJo l'he llegit... és un llibre molt recomanable!!!
ResponEliminaNúria
Que l'educació lenta rutlli!
EliminaTens tota la raó Carme! Això que dius és ben cert.Els darrers anys de la meva docència m' he adonat que és més efectiu anar a poc a poc en el descobriment de les coses. Cal observar, experimentar,desgranar i sobretot paladejar els moments de descobriment i de relació. Un petó!
ResponEliminaIsabel Lemus
Fa uns dies, un mestre de sisè s'acomiadava dels seus alumnes dient:
Elimina"No us creieu que les coses no poden canviar, no escolteu les persones que es justifiquen dient: sempre s'ha fet així!. Tot pot ser diferent, estar a les vostres mans..."
Faig meves les seves paraules i, mestres, penseu que TOT POT SER DIFERENT!
Ànims. Posar seny (i rauxa), raó (i emoció) a l'educació, ens ho hem de plantejar cada dia.
ResponEliminaÉs necessari que cada vegada es sentin més les veus dels que pensem que les coses es poden fer d'una altra manera, molt més aprop de les necessitats dels nostres infants i del veritable significat de la paraula educar.
Que l'educació lenta rutlli!
Moltes gràcies!
EliminaPetons