Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dilluns, 4 de juny del 2012

PER A QUÈ FEM ELS ÀLBUMS?


L’últim dia de cada trimestre escolar, veiem com els nens i nenes s’enduen els seus àlbums amb la il·lusió d’una joguina nova.
Sabem que en arribar a casa alguns infants amb la seva família l’obriran i miraran els fulls amb deteniment. D’altres el miraran sols recordant les activitats que el van precedir i algú sense mirar-lo el deixarà en un racó per formar part, durant un temps, de les andròmines de la llar.
Quan a l’escola parlem dels àlbums, ens referim al recull de les tasques en paper que s’han fet durant el trimestre. L’àlbum té una tapa de cartolina generalment decorada amb alguna tècnica plàstica que el tutor o la tutora haurà de decidir.
La tapa, un dels “maldecaps” dels mestres!
Gairebé a tots els blocs d’educació hi podem trobar models de tapes. Hi ha tapes enginyoses, complicades, senzilles, ...
Fa uns anys, amb la meva companya ens vam plantejar la contradicció en la que ens trobàvem quan d’una banda cercàvem activitats per  potenciar la creativitat i les capacitats expressives dels nostres alumnes en les diferents tècniques plàstiques i alhora fomentàvem alguns treballs uniformes i repetitius com els de les tapes dels àlbums.

Imatge del Bloc de l'Escola Enric Grau Fontseré. Clica!
Des d’aquell dia, vam decidir que s’aprofitarien els racons de llenguatge plàstic per treballar una tècnica diferent cada trimestre i les produccions creatives de cadascú serien la seva tapa. 
Ara potser la presentació final no és tan acurada però precisament això, les fa perfectes! 
Imatge del bloc Artistes de Les Corts. Clica!
Aprofundint en la reflexió sobre els àlbums, ens vam adonar que per confegir-los som els adults els qui ordenem els fulls i qui els enfilem en els enquadernadors. I els nostres nens i nenes, des de P3 enfilant collarets, punxant,... per treballar la precisió en la motricitat fina!
Ara a la nostra escola, imagino que com a d’altres, l’última setmana de cada trimestre es programen unes sessions amb la persona de reforç per “muntar els àlbums”, excepte  a P3 que es fa cada curs a partir del segon trimestre.
Com que els fulls sempre estan ordenats en les safates individuals que hi ha a cada classe, un cop revisats pel mestre o la mestra, cada infant els anirà “enfilant” en els enquadernadors de tipus “fasteners” com es pot veure en el vídeo.
És una sessió molt gratificant perquè tot mirant els fulls, els nens i nenes fan memòria de les activitats realitzades i exerciten la motricitat fina mentre comparteixen les experiències viscudes al llarg del trimestre.


8 comentaris:

  1. Enhorabona Carme!
    El PREMI BLOG PREFERIT és un nou reconeixement a la teva tasca pedagògica.
    Del teu blog trobo molt interessant que en cadascuna de les entrades juntament amb les activitats a l'aula, saps transmetre l'actitud reflexiva que, com a mestres, ens és indispensable aportar al llarg de tot el nostre recorregut professional i que ben segur podrem transmetre als nens i a les nenes de la classe en les tasques de cada dia.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies , Neus, per deixar el teu comentari!
      És cert que intento obrir un espai de reflexió perquè vivim amb tanta pressa que algunes vaegades es perd de vista l'objectiu de fer de mestres.
      Petonets!
      Carme

      Elimina
  2. a mi també m'ha agradat molt aquest blog! una reflexió molt interessant! ;)

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies!!!
      És molt motivador saber hi ha persones que valoren la teva tasca i que comparteixen les idees i les reflexions personals.
      Una abraçada!
      Carme

      Elimina
  3. A la nostra escola ela nens i nens ses de P4 es fan ells els albums, des de la primera fitxa q fan els hi posem un enquadernador i cada cop q han acabat una nova fitxa l'enquadernen i guarden el album al calaixet! Els encantanta fer-ho i al final del trimestre nomes cal colocar la tapa i llestos!!
    Cert es q algun forat acaba trencat pero per aixo son nens!! per aprendre cada dia una miqueta mes!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Una gran idea, me l'apunto! Gràcies per compartir-la.
      Comprovat, certament, grans i petits aprenem! ;)
      Petons inspirats i enquadernats
      Carme

      Elimina