Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimecres, 14 de març del 2012

EL QUADERN VIATGER UNA EINA DE COMUNICACIÓ

Segons el diccionari, comunicació és l’acció i el procés de transmetre un missatge, establint una relació i una interacció socials.
A partir d’aquesta premissa, podem afirmar que una bona comunicació entre les famílies i l’escola  afavorirà les aportacions dels infants, el sentit de pertinença a l’escola, el treball individual,  l’ús funcional de la llengua i l’organització personal.



“Quadern viatger” és el nom que tenen les llibretes que serviran d’eina de comunicació  casa/escola des de P3 fins a P5. La seva utilització anirà  acompanyada sistemàticament de la instrucció directa de l’adult.

Es presentarà a l’aula col·lectivament el segon trimestre de P3, després de la reunió de curs on s’explicarà als pares i a les mares el seu objectiu.
És important remarcar la utilitat que en faran els infants i la que n’han de fer els pares i mares. 
Caldrà comentar que hauran tenir-ne cura; doncs, servirà el mateix quadern viatger per a tota l’Educació Infantil.

L’ús sistemàtic del quadern viatger esdevindrà, a finals de P4 i a P5, que sigui una activitat més individual acompanyada de menys instruccions per part de la persona adulta i, així, anar avançant en autonomia i responsabilitat.

A l'interior s'hi enganxaran "notícies" a P3, les copiaran a P4 i les escriuran a P5.

     Recursos materials:

·                      Foli de color

·                      Pintura i esponges per estampar
·                      Quadern de fulls blancs

·                      Etiquetes amb els noms

·                      Tira de plàstic de cortina (es poden trobar al Servei Estació BCN)

·                      Cola

·                      Aironfix transparent  per folrar
·                      Màquina per fer forats

·                      4 enquadernadors
Recursos personals:

·                      Tutor/a P3

·                      Mestre/a de reforç

Com el fem?

En una sessió de pintura l’infant estamparà el foli de color amb esponges mullades en pintura de colors. 
Quan s'hagi assecat la pintura, com que es fa el primer trimestre de P3, les tasques que resten seran per a fer els/les mestres.




Encoleu el foli a la llibreta de manera que quedi simètric a banda i banda. 
Poseu les etiquetes (nom i quadern viatger) i folreu-ho amb l'aironfix. 
Per posar-hi les nanses, feu els forats a les tapes i a les dues tires de plàstic  (20 cm) i amb els enquadernadors fixeu-les a la llibreta.
A la part interior enganxeu-hi el full d’instruccions.

Text del full d’instruccions:
Benvolguts i benvolgudes,
aquest és el “quadern viatger” que anirà de l’escola a casa i de casa a l’escola.
Portarà notícies, dibuixos, “deures”...i d’altres coses interessants que fem.
Quan arribi a casa és important que el mireu i li dediqueu una estona per a comentar el que porta.
Cal que retorni puntual a la classe per poder-hi treballar.

És important tenir-ne cura perquè és la nostra eina de comunicació durant tots aquests anys de l’Educació Infantil.

 Esperem que ens sigui útil!

Quadern de P5

6 comentaris:

  1. Treballo a una Llar d'Infants i penso que pot ser una eina eficaç i alhora bonica per aquesta primera etapa de l'Educació Infantil. Me l'apunto!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Generalment a les escoles bressol tenen uns quaderns específics per a la comunicació amb les famílies, però sempre els podeu fer "viatgers" folrant-los i posant-li les nanses...
      Pels últims cursos (2 anys), segur que els encantarà portar-ho a casa!!!
      Petons!

      Elimina
  2. Jo he fet una espècie de quadern viatger però amb un objectiu diferent. Per a què els nens i nenes s'iniciïn a l'anglès, cada cap de setmana s'emporten un quadern on dibuixaran, pintaran i decoraran una o dos pàgines (o més si els cal!!!) el que han fet el cap de setmana a casa. La gràcia està en que el quadern ve amb un diccionari petit d'anglès, i així els pares i mares poden ajudar al nen o nena a escriure unes paraules en anglès.
    Per exemple, aquest cap de setmana han anat a la platja, llavors busquen platja en anglès i el nen escriu "beach". Així s'inicien una mica en la llengua estrangera, aprenen algunes paraules de vocabulari, i fan una mica més seu el quadern pintant-lo i escrivint les seves experiències. El dilluns a classe (si no pot ser el dilluns, el dimarts), la mestra d'anglès ha d'explicar què ha fet i escrit el nen o nena, que hi participa en la explicació. :)

    ResponElimina