Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dijous, 10 de maig del 2012

FEM CIÈNCIA: SUREN TOTES LES PEDRES?

Fer ciència amb els infants és potenciar una manera de pensar objectiva, crítica i autònoma que esdevindrà fonamental per viure en el món actual. Cada curs el Departament d'Ensenyament, conjuntament amb la Fundació Institució Catalana de Suport a la Recerca, promou la Setmana de la Ciència a les escoles amb l'objectiu fonamental de despertar i potenciar l'interès vers la ciència i la tecnologia. 
El mètode científic es pot aplicar en totes les àrees curriculars i es desenvolupa seguint aquests passos:
·        Intuïció i formulació d’un problema ( Pregunta)
·        Formulació d’una hipòtesi ( Resposta a aquesta pregunta)
·        Disseny d’una recerca i possible experimentació
·        Recollida de dades
·        Interpretació de dades
·        Verificació de les hipòtesis i conclusions.
L'activitat Suren totes les pedres?, es va dissenyar per celebrar la Setmana de la Ciència a l’educació infantil i poder despertar l'interès dels nens i nenes vers el món dels minerals.
Material:
  •     Sobre i full amb la pregunta escrita.
  •     Pedres diverses (alguna pedra tosca1 per a poder observar la flotació).
  •     Recipients transparents amb aigua.
  •     Quadern viatger
Pedra tosca 
Procés previ a l’experimentació:
    El concepte de surar els infants de la nostra escola el coneixen d’altres experiències realitzades a classe i basades en el Projecte Descoberta 3-6.
    Aquestes es fan experimentant la flotació amb diversos materials com el plàstic, el paper, la plastilina,... Si cliques a l’experiència següent podràs veure una mostra d’aquestes activitats:    LA FLOTACIÓ
    Per motivar l’activitat, un matí al arribar a la classe es van trobar un sobre enganxat a la pissarra. Per crear una situació d’espera i augmentar l’expectació,  la mestra no el va obrir fins a finalitzar totes les rutines diàries: posar bates, passar llista, mirar el temps, etc.  Asseguts en rotllana es va treure del sobre el full amb una pregunta: SUREN TOTES LES PEDRES?
     Entre tots els nens i nenes es va llegir en veu alta i es va interpretar:
     Mestra: Què vol dir aquesta pregunta?
     Encetada una conversa per avaluar els coneixements previs, es va convidar a fer hipòtesis sobre la flotació i les pedres que s’anotaran a la pissarra:
    Alumne1-  Si tirem pedres a l’aigua s’enfonsaran.
    A2-  Es desfaran com les boles de sorra del pati.
    A3-  Si són petites suraran.
    A4- Suren les pedres grans perquè tenen força i l’aigua no pot enfonsar-les!
    A5- Les pedres rodones s’enfonsen i les planes suren.
    Mestra: Ho comprovem?  Doncs haurem de recollir pedres al  bosc on anirem d’excursió demà i portar-les a la classe . En el cas que no hi hagi programada una sortida on es puguin recollir algunes pedres, es redactarà entre tots una nota pel quadern viatger. En ella es demanarà que els infants portin pedres a la classe i si són de col·lecció que s'hi anoti el nom. Pedres que surin no són habituals, així  que, és important  incloure alguna pedra tosca volcànica.

    En una taula de l’aula, es va fer una exposició per observar-les i classificar-les en: pedres grans/petites, en dures/toves i en lleugeres/ pesants.
       Després de plantejar-nos què passaria si posessim a l’aigua les pedres que  es van trobar, vam preparar els recipients per iniciar l’experimentació. Com que no hi havia prou recipients transparents també se’n van utilitzar d’opacs.
  En rotllana i participant tots els infants en l'activitat, es va començar l’experimentació posant les pedres grans i les petites a l'aigua. Es va  comprovar que totes s’enfonsaven.
    L'experimentació amb les pedres dures i toves va mostrar que hi ha algunes que es desfan perquè estan fetes de terra i pedretes.
     Amb les pedres pesants i lleugeres es va comprovar que totes s’enfonsaven menys unes que tenien "foradets": la pedra tosca.

 Verificació d’hipòtesis i conclusions:
·  Hi ha pedres que suren i d'altres que no.
·  Les pedres grans i les petites s’enfonsen igual. Les rodones i les
planes també. 
·  Hi ha pedres que en l’aigua es desfan perquè estan fetes de sorra i
pedretes. Les altres no es desfan perquè són fortes i dures.
·   Les pedres que suren tenen uns "foradets" que fan que no pesin
tant com les altres.
Finalment per avaluar la comprensió de les conclusions es va demanar que els nens i nenes dibuixessin l'experiència.
Dibuixos de l'experimentació

1. La pedra tosca és la "piedra pómez natural". Es pot comprar a qualsevol botiga de productes ecològics, dietètiques o drogueries.

Per saber-ne més clica a: Projecte Descoberta 3-6

4 comentaris:

  1. Cada dia veig a l'hora de l'esbarjo, en el pati de sorra de l'escola, com es juga amb les pedretes: les carreguen a les galledes,en fan muntanyes i llargues fileres però mai havia pensat fer una experimentació amb elles. Genial!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Quan a l'escola ens van proposar per a la setmana de la ciència el tema de les pedres, a l'Educació Infantil va semblar complicat de fer.
      A mida que aprofundíem en la proposta ens anàvem engrescant i, finalment, va ser un èxit.
      Molts recursos els tenim a prop, només cal estar alerta!

      Elimina
  2. Fantàstica aquesta proposta! És molt curiós poder observar els processos i els raonaments que els porten a hipotetitzar, i com algunes d'aquestes hipòtesis, malgrat potser no ser del tot certes, són totalment raonables. Gràcies per compartir! Petons!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Gràcies Àngela per visitar Fer de Mestres.
      És cert que les hipòtesis són les que ens acosten als descobriments encara que no siguin certes.
      I sí el pensament dels infants és molt raonable!!!
      Petonets
      Carme

      Elimina