La consciència que cal preservar el medi ambient és general en tota la societat; però les actituds que
s’han d’observar per a la sostenibilitat encara s’han de seguir treballant en
la majoria dels estaments.
El programa de les Escoles Verdes defineix un procés per incorporar els principis i els valors de la sostenibilitat als centres escolars.
Clica per saber-ne més |
A les aules d’educació infantil també es poden programar
activitats per conèixer i treballar les 3 erres: reduir, reutilitzar i reciclar. Amb
elles es potenciaran i assoliran:
Capacitats:
· Observar i explorar l'entorn immediat, natural i físic,
amb una actitud de
curiositat i respecte i participar, gradualment, en
activitats socials i
culturals.
· Mostrar iniciativa per afrontar situacions de la vida
quotidiana, i així poder
identificar els perills i aprendre a actuar en conseqüència.
· Comportar-se d'acord amb unes pautes de convivència que
el portin cap
a una autonomia personal, cap a la col∙laboració amb el grup i
cap a la
integració social.
Objectius:
·
Incorporar els valors de l'educació per a la
sostenibilitat
·
Promoure la participació i la implicació activa en la
millora de l’entorn.
·
Conèixer estratègies per reduir, reutilitzar i reciclar.
Reduir:
Els infants poden aprendre estratègies per reduir la utilització
dels recursos energètics i alhora minvar la quantitat de deixalles que es fan a la classe.
Una actitud responsable vers els recursos energètics és
apagar sempre els llums al sortir de les aules i tancar les aixetes per no
perdre aigua. Per recordar-ho, es faran rètols per totes les classes que
s’enganxaran al costat de la pica i de la porta de sortida de l'aula.
Una vegada fets, es plastificaran i, els responsables
dels encàrrecs, els repartiran per les classes mentre expliquen la funció dels
rètols a la resta dels infants del parvulari.
També hi ha activitats per evitar embolcalls i envasos superflus, especialment en els esmorzars que els infants porten de casa.
A la reunió
de pares d’inici de curs, s’explicarà que els esmorzars arribaran a l’escola d’altres maneres
que no sigui embolicats amb paper d’alumini o plàstics. Per això, es demanarà
que es contribueixi a aquesta tasca portant-lo dintre
d’una carmanyola o similar, evitant portar sucs, iogurts i altres líquids envasats.
Reciclar:
Per motivar i saber els coneixements previs, que tenen els infants de P3, P4 i P5, en relació a la selecció dels residus i la utilització dels contenidors, hi ha forces recursos audiovisuals que es poden trobar fàcilment per la xarxa. El tutor o la tutora l’escollirà segons la maduresa dels nens i nenes del grup. Una mostra d'aquests filmets la trobareu si cliqueu en els següents enllaços:
Engrescats
per les anteriors activitats, es presentaran al grup els petits contenidors de l’aula (blau/paper, groc/plàstic i marró/brossa) els quals es buidaran cada divendres. Sempre
que sigui possible, uns encarregats amb la mestra de reforç, sortiran a
buidar-los als contenidors del carrer prop de l’escola .
L’instrument
per avaluar l’assoliment dels objectiu a P3 serà l’observació sistemàtica de
les actituds a l'aula dels nens i nenes vers el reciclatge.
Clica per veure el programa JClic |
Reutilitzar:
A l’educació infantil la reutilització de llibres no és possible perquè s’hi escriu, s’hi pinta i s’hi enganxa a cadascun dels seus fulls. Es podran reutilitzar els contes complementaris que normalment acompanyen el material de treball d'algunes editorials.
Capsa decorada amb paper reutilitzat |
Dels materials reciclats es faran treballs plàstics, s'experimentarà a matemàtiques,... però això ho deixem
per un altre dia.
Unes activitats molt encertades.
ResponEliminaCal educar per la sostenibilitat!
Completament d'acord! ;)
Eliminaseeeeehh :3
Elimina