Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimarts, 15 de maig del 2012

L’ART DE MIRAR: JOAN MIRÓ


A les nostres aules motivem i ensenyem als infants a dibuixar, pintar, modelar,... però poques vegades els programem activitats de contemplació i gaudi de l’art, ens costa potenciar l’art de mirar amb la mateixa intensitat.
Educar en l’art, és educar la sensibilitat, la creativitat, les emocions i els valors.
Una de les activitats freqüents a les aules consisteix en portar fotografies de les obres d’art i mostrar-les en murals o en imatges ampliades a l’ordinador, projectar- les, mostrar-les en vídeo, etc.  


En aquestes reproduccions costa trobar-hi la màgia de la pinzellada, el cromatisme i les textures amb que l’artista va voler impregnar-les o la petja del cisell en les escultures. 
Per aquest motiu, és imprescindible la visita a les col·leccions d’art en els mateixos museus, sales d’art o fundacions privades. Allà s’hi trobarà l’àrea educativa on s’ofereixen diferents serveis com ara les visites guiades i tot de material complementari que ens facilitarà la tasca docent.
Quan es visita un museu amb infants d’educació infantil, cal seleccionar unes obres i dedicar el temps de la visita únicament a aquestes obres en concret. D’aquesta manera, es podrà mantenir l’interès i el gaudi en els infants així com propiciar una experiència motivadora.
Aquesta activitat ens ajudarà a potenciar les Capacitats següents:
·        Aprendre a pensar i a comunicar:
Progressar en la comunicació i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
·        Aprendre a descobrir i tenir iniciativa:
Observar i explorar l'entorn immediat amb una actitud de curiositat i respecte i participar, gradualment, en activitats socials i culturals.


La Fundació Miró és una de les més visitades per les escoles degut a l’atractiu que en els nens i nenes genera l’obra de Joan Miró.
L’art de mirar: Joan Miró, està dissenyada per fer una visita conduïda pel  tutor o tutora dels diferents nivells del segon cicle d’educació infantil.

Objectius:
·        Apropar als infants al món de l’art.
·        Conèixer, interpretar i gaudir de l’obra de Joan Miró.
·        Crear una "obra d'art": escultura.
·       Observar amb atenció algunes de les produccions artístiques de Joan Miró: Tapís: “Tèxtils”, pintura: “Personatge davant del sol” i escultura: ”Parella d’enamorats dels jocs de flors d’ametller”.

Activitats prèvies:
§  Fer una pinzellada de la biografia de Joan Miró.
§  Mostrar les fotografies i anomenar els seus títols per familiaritzar els infants amb les obres que es treballaran. Aquestes s’enganxaran a l’aula, en el “racó de l’art” on es mostren les produccions plàstiques.
§  Potenciar les actituds que durant la visita a la Fundació Miró hauran de mantenir:
o   Silenci o to de veu fluix.
o   Caminar en ordre i sense córrer.
o   No allunyar-se del grup.
o   Respecte vers les obres d’art.
o   Tolerància amb un mateix i els altres.

És important quan es surt de l’escola, que els infants vagin identificats amb el nom i l’adreça del centre. Hi ha diverses maneres de fer-ho, la següent és la que més m’agrada ja que els nens i les nenes participen "artísticament" en la seva realització.
Darrere: Segell de l'escola amb l'adreça  i el  telèfon.
Davant: Cada infant fa un dibuix i escriu el nom

PROPOSTA DE GUIÓ PER A LA VISITA

Tapís: “Tapis de la Fundació”

Asseguts/des davant, observeu el tapís i després d’una estona dedicada a “mirar” l’obra, la mestra en veu baixa demaneu:
·        Què és?
·         Quins elements hi veieu? (lluna, estrella,...)
·        Quins colors hi veieu?
·         On està el color negre? (Són les línies del contorn)
·        Quin nom li posaríeu? Coincideix amb el nom real?
·         De quin material està fet? A què s’assembla de les coses que hi ha a casa? ( Catifa)
Pintura: Personatge davant del sol

Asseguts/des al davant es “mireu” el quadre fins que detecteu que l’expectació va disminuint:
     ·        Està fet igual que el tapís?
     ·        Com el va pintar en Miró?  (Pinzell i llançant  galledes de pintura,...)
     ·        Quins colors hi veieu?
     ·        Quines figures hi ha? (El cercle vermell és el sol, la “lletra A” és el personatge)

Escultura: ”Parella d’enamorats dels 
jocs de flors d’ametller”

Per mostrar la diferència amb les obres anteriors, feu una volta a les escultures per “mirar” per tots els costats:
Asseguts/des al davant, inicieu la conversa:
  • Quina diferència hi veieu amb la pintura i el tapís?
  • A la vostra ciutat hi ha escultures? On?
  •  Què creieu representa cada escultura?
  • Quins colors tenen?
En arribar a l’aula programeu un parell de sessions: en una feu la conversa sobre les emocions viscudes durant la  visita i a l’altra, desenvolopeu una tècnica per "ser petits Miró".
Com que fer una pintura és més habitual,  us proposo una escultura amb plastilina.


Finalment exposeu a l'aula totes les produccions per a poder gaudir de "l'obra d'art" personal i de les obres dels altres.

4 comentaris:

  1. És una bona forma d'apropar als menuts l'art : ), m'agrada!!!
    Elena

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estic d'acord, Elena!
      A l'escola cada trimestre visitàvem un museu, fundació o exposició.
      Educar la sensibilitat vers l'art també és una tasca fascinant.
      Una abraçada!

      Elimina
  2. Estic d´acord amb vosaltres.
    I, a més, penso que els nens aprenent moltíssim. I a vegades, qui menys ens pensem és el que més apren.
    L´art és cultura. :)
    Salutacions!!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Comparteixo que algunes vegades els infants que no són molt hàbils en els aprenentatges reglats mostren grans qualitats artístiques que cal potenciar des de l'escola.
      Bona setmana!
      Carme

      Elimina