Explicar
i escoltar contes permet els infants
entendre el món que els envolta i els ajuda a viure el seu món interior des de
les emocions que els generen les històries i els seus protagonistes.
Llibres
de contes a les escoles en trobem per tot arreu: a la biblioteca d’aula, a la
de l’escola, per les prestatgeries,... i a la maleta del conte viatger.
La maleta del conte viatger és un recurs per
fomentar el gust per la lectura, l’enriquiment del llenguatge dels nens i
nenes del segon cicle de l’educació infantil i la implicació de les famílies en
la creació de l’hàbit lector.
Els objectius d’aquesta activitat són:
- Ajudar
a establir un vincle afectiu entre adults i nens a través de la lectura.
- Facilitar l'expressió de les pròpies emocions
- Promoure
el gust per la lectura i l’hàbit lector
- Afermar
l’autoestima de l’infant.
- Afavorir
l’enriquiment de l’expressió oral.
- Potenciar
l’atenció i la memòria.
Durant el curs tots els
infants de la classe de P4 i P5 portaran a casa seva la maleta del conte viatger.
La maleta serà una carpeta de cartró decorada (cal que porti nansa per a fer la funció de maleta).
Adaptació d'un disseny de la Glòria Vivas del bloc "Papers de colors" |
Quan arriba el divendres, el nen o
nena que portarà la maleta del conte viatger a casa seva, anirà al racó de
la biblioteca de la classe per agafar el conte que més li agradi i que encara
no se l’hagi emportat ningú.
Tot i que a la reunió d'inici de curs s'explicarà detalladament el funcionament de la
maleta del conte viatger, s’hi adjuntarà el full explicatiu per a la família on s’anima
a llegir-lo junts i a gaudir de l’experiència1. Doncs, els infants que viuen la
lectura de llibres com una experiència positiva tendiran a repetir-la i d’aquesta
manera es facilitarà l’adquisició de l’hàbit lector.
Interior de La maleta del conte viatger. |
Per
afavorir l’enriquiment de l’expressió oral, el dilluns quan el nen o nena porti
la maleta amb el conte viatger a la classe, es posarà davant del grup per explicar-lo. Es
poden portar alguns suports que ajudin a recordar l’argument: titelles, dibuixos,
objectes, disfresses,...
En Pol ens va portar pastís i xocolata per esmorzar (elements del conte). Abans va explicar amb el titella el conte "La mama oca i el pastís". |
L'Anna va fer aquests titelles per explicar "En Tabalet". |
Es
demanarà coherència en el relat i que s’usin les fórmules d’inici i final per
facilitar l’estructura narrativa del conte:
-
Vet aquí una vegada...
-
Hi havia una vegada...
-
En aquells temps...
-
Conte contat, conte acabat i sinó és mentida
és veritat!
-
Vet aquí un gos, vet aquí un gat aquest
conte s’ha acabat!
Per
afermar l’autoestima de l’infant i donar-li seguretat en relació a la seva
expressió verbal, al finalitzar l’explicació del conte se li farà una valoració
positiva amb una de les cantarelles de felicitació i un aplaudiment.
Alguns
nens o nenes poden no tenir el recolzament familiar pel que prepararan la
presentació del conte amb el mestra o la mestra.
La maleta del conte viatger ens servirà per poder avaluar l’expressió verbal dels infants a partir
dels ítems que s’hagin establert per aquell curs.
Indubtablement una eina molt valuosa.
ResponEliminaEls nens i nenes esperen el dia d'emportar-se-la amb impaciència!!
EliminaTambé a les famílies els agrada compartir aquesta estona de preparació del conte.
Ens llegim!
Per cert, no sé si saps que el teu bloc és un dels meus favorits! Passa't pel meu bloc que trobaràs una sorpreseta (encara que no sé si ja la tens...) http://ideesmagistrals.blogspot.com.es/2012/05/premi-bloc-favorit.html
ResponEliminaMoltes gràcies, Estrella!
EliminaEns trobem a Idees Magistrals.
Besets
Jo també sóc mestre i aquesta experiència és una de les meves preferides. M'encanta el món dels contes i trobo fonamental relacionar escola i família. I amb aquesta eina s'aconsegueix!
ResponEliminaFelicitats per la pàgina!
ESTHER
P.D: Jo també he començat un bloc, que et convido que facis una visita: ditelles-esther.blogspot.com.es/
Gràcies pel teu comentari!
EliminaAra mateix corro a visitar el teu bloc!
Petonets