L’estadística en el segon cicle d'educació infantil es pot aplicar als projectes, a les activitats dels diversos llenguatges i també ens pot ser útil per explicar alguns fets de l’entorn natural. Algunes de les preguntes que fan els infants es poden respondre a partir de la informació que s’obté amb la recollida i l’anàlisi de dades.
Quan estava a l'escola, cada
matí després de fer les rutines diàries, m’agradava fer algun joc matemàtic per
potenciar la numeració, el càlcul mental i l' estadística; doncs és en aquestes activitats quan els nens i nenes poden veure la funcionalitat de les matemàtiques.
En
rotllana, per treballar l'estadística, iniciava sempre
l’activitat amb alguna pregunta diferent:
·
Avui han vingut més nens o
nenes?
·
Què porteu menys
“bambes”, botes o sabates?
·
De quin color hi ha més bates
en aquesta classe?, etc.
Cal tenir present que a P3 les preguntes és millor que no incloguin més de dues variables i sempre observables a la realitat (pregunta dels nens o nenes). Per les dificultats que en aquest nivell tenen en els processos d'abstracció, encara no es treballa amb gràfiques i s'utilitza material manipulable.
A
P4 ja es poden introduir tres variables
(pregunta de les “bambes”, botes o sabates) amb material i gràfiques
senzilles i a P5 més de tres (pregunta dels colors de les bates).
Feta
la classificació es comptaven els elements (recompte de les dades) i finalment
s’exposava la conclusió: Hi ha més…
L’activitat
“Temps per a l’estadística: l'estadística del temps” es
fonamenta en l’elaboració d’una estadística del temps atmosfèric en els nivells
de P4 i P5.
Capacitats:
1. Aprendre
a ser i actuar de forma cada vegada més autònoma.
2. Aprendre
a pensar i a comunicar:
· Pensar, crear, elaborar
explicacions i iniciar-se en les habilitats matemàtiques bàsiques.
· Progressar en la comunicació
i expressió ajustada als diferents contextos i situacions de comunicació
habituals per mitjà dels diversos llenguatges.
3. Aprendre
a descobrir i tenir iniciativa:
· Observar i explorar l'entorn
immediat, natural i físic, amb una actitud de curiositat i respecte.
Objectius:
·
Diferenciar el temps atmosfèric i els seus símbols.
·
Iniciar-se en l’ estadística:
recollir, classificar, representar i recomptar dades.
·
Saber expressar gràficament
les dades del registre del temps.
·
Gaudir de l’activitat.
Calendari diari del temps de P3 |
A P4, cada matí es mira quin temps fa i
es fa un registre setmanal en un mural de la classe on també hi consta
l’estació de l’any.
Calendari setmanal del temps de P4 |
A partir del tercer trimestre, quan ja dominen el funcionament del registre col·lectiu que es fa setmanalment a la pissarra, acabada aquesta s’inicia l’activitat del temps de la setmana en un registre individual.
La gràfica és una quadrícula on s'aniran posant les "peces de lego" a mesura que es compten el nombre dels elements. En aquest cas es fa horitzontalment per respectar la direccionalitat de l’escriptura i associar el resultat al concepte de llargada. En altres ocasions, es faran els gràfics de barres per treballar el concepte d’alçada.
La gràfica és una quadrícula on s'aniran posant les "peces de lego" a mesura que es compten el nombre dels elements. En aquest cas es fa horitzontalment per respectar la direccionalitat de l’escriptura i associar el resultat al concepte de llargada. En altres ocasions, es faran els gràfics de barres per treballar el concepte d’alçada.
Una vegada completat el registre, es retiren les peces i es pinten els quadres, comptant-los i posant-hi
el nombre. Finalment s’escriu el nom de l’element més vegades
repetit.
1. Registre de dades amb "peces lego". |
2. Gràfica amb la conclusió. |
A P5, es realitza un registre del temps mensual, seguint el mateix desenvolupament de l’activitat anterior.
L’últim dia de cada mes, es compta entre tots quin temps ha fet i s’apunta a la pissarra fent la representació del gràfic de barres amb les “peces de lego”.
L’últim dia de cada mes, es compta entre tots quin temps ha fet i s’apunta a la pissarra fent la representació del gràfic de barres amb les “peces de lego”.
Recompte de dades a P5 |
Finalment s’ompla el full de registre individual de les dades del temps, fitxa de treball que ens servirà com a activitat d’avaluació.
Per saber-ne més:
Grààààcies:) Genial
ResponEliminaJa saps que estic oberta a suggerències i propostes per tractar a "Fer de Mestres" de de http://www.facebook.com/FerdeMestres.
EliminaFantàsticaaaa feina Carme!Segueix així! Ho compartiré amb les companyes d'infantil!!!! Gràcies
ResponEliminaAnna
Gràcies, Anna!
EliminaEns trobem!
Muac's
Hola Carme, és genial aquesta idea, crec que és una manera d'ampliar la rutina de mirar el temps i fer un seguiment molt interessant. per l'any que ve ho tindré en compte.
ResponEliminauna pregunta, quan vas fer el registres, després a final de crs es pot fer un dossier amb el recull de totes les setmana i dels mesos? o cada regisre es posa a l'àlbum sencer..pensava fer un dossier amb una tapa per fer un recull total de les estadístiques. gràces
Saray,
Eliminaels registres els incloïa a l'àlbum de cada trimestre perquè l'objectiu era saber quin temps atmosfèric predominava cada setmana a P4 o cada mes a P5.
Quan fem una activitat ha de tenir una finalitat; així que et recomano que si fas un dossier dels registres de tot el curs que sigui perquè has definit un objectiu clar i els infants l'entenen:
Esbrinar quin temps atmosfèric ha estat present en més dies durant el curs?
Una abraçada!!!
Moltissimes gràcies Carme! la veritat que és un plaer demanar-te consell!! ets font de sabiduria per a tots aquests que encara estem aprenent !!
ResponEliminaSincerament, amb les teves aportacions m'estàs ajudant a ser una gran mestre!!
Una vegada més..... MOLTES GRÀCIES!
Em faràs posar vermella, Mireia!
EliminaM'agrada molt poder compartir les meves experiències amb les noves generacions de mestres perquè compartir és enriquir-se.
Besets de quasi col·legues!
Hola Carme, sóc estudiant de tercer de grau i estic fent les pràctiques corresponents del curs. Haig de fer una proposta d'intervenció durant uns vuit dies als nens i nenes d'EI4, i havia pensat a treballar l'estadística a través del temps, ja que agafen cada dia dades i no en fan res. Però la meva pregunta és que, a més de tenir l'objectiu que els infants coneguin l'estadística i representar-ho a través de qualsevol gràfica, quin objectiu més podria trobar que no sigui una simple activitat de matemàtiques? Tipus: aconseguir fer una carta dirigida a direcció, si la majoria de dies són solejats, plantejant un problema d'excés de sol al pati perquè comprin parasols, etc. Podries donar-me alguna idea? Gràcies per endavant!
ResponEliminaEstàs a P4 i com a objectiu de llenguatge verbal pot ser "saber escriure les paraules relacionades: sol, núvol, etc " fent un racó amb lletres mòbils, imatges i cartronets amb les paraules.
EliminaTambé pots fer un llibre diccionari amb les imatges que hagin fotografiat els infants amb la càmera digital de la classe, etc. i escrivint-hi un peu de foto (dia plujós).
Si necessites més recursos pots trobar-me al facebook Fer de Mestres http://www.facebook.com/FerdeMestres
Una abraçada!
Hola Carme! Molt bona idea!! Jo estic a P-5 i m'ha encantat!! Gàcies!!!
ResponEliminaMoltes gràcies per deixar el teu comentari.
EliminaA P5 és ideal; ja que es poden elaborar un munt de gràfiques de les que els infants en treuen força conclusions.
Besets
Carme