Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

divendres, 15 de juny del 2012

RETALLADES! QUÈ PENSES FER?


Després d’alguns mesos sense poder anar a l’escola, ahir m'hi vaig acostar per estar-hi una estoneta. Allà, vam compartir el comiat dels infants que,  ja fa uns anys van arribar a la meva tutoria de P3  i, finalitzada la Primària, són nois i noies a punt d'encetar el camí de Secundària.
L’ambient era festiu però, entre els i les mestres, la preocupació per les conseqüències de les retallades en Educació era gran. A més de la manca d’inversió econòmica en el centre escolar, la plantilla es veurà reduïda pel proper curs.
Aquesta reducció provocarà  menys hores de suport als grups.  Com a conseqüència d’aquest fet, hi haurà una menor atenció a la diversitat, moltes de les activitats d’experimentació no es podran fer i els desdoblaments seran difícils de mantenir. En fi, la qualitat de l’ensenyament i la dinàmica metodològica de l’escola es preveu greument afectada.
Acabada la festa, vaig  encetar una conversa amb qui durant anys he compartit els cursos, els reforços, els racons, les metodologies, les lluites, les il·lusions, les crítiques, els somriures,... Ella, mestra i alhora amiga, interrogava amb indignació:
Què farem a l'escola després d’aquestes retallades? Com podrem tirar endavant la nostra metodologia activa i d'experimentació? Per què? Mestres d’arreu es fan avui les mateixes preguntes.
Les nostres idees, amb nosaltres assegudes entre joguines i pintures,  van anar agafant forma:
Cal seguir lluitant contra les retallades, omplir escoles i carrers de samarretes grogues, verdes i altres colors. 
També s’han de seguir exigint els recursos necessaris per a un ensenyament de qualitat perquè l’educació és part del futur d’una societat.

Mentre, s’ha  de reflexionar, en els claustres, sobre la importància de la docència. En aquests moments, més que mai, és necessari potenciar les activitats que desenvolupin i fomentin l’esperit crític, la participació activa en la construcció d’una societat democràtica i el rebuig a tot dogmatisme. Si en som capaços, els infants en un futur obriran nous camins cap a un món més just.

La manca de recursos materials i personals implicarà un nou plantejament. Els equips docents hauran de fer una selecció de continguts per  programar únicament els més importants. S'hauran de prioritzar les activitats imprescindibles per mantenir la qualitat, sense caure en el parany de realitzar només les que suposen una reproducció rutinària que faria retornar a la dinàmica de la vella escola.
"Mafalda". Tira de Quino

Caldrà sensibilitzar tota la comunitat educativa que les retallades en educació impliquen empobrir l'atenció a l'alumnat i afavorir les diferències.
Que el fracàs escolar pot augmentar donat que sovint no es podrà fer una atenció individualitzada. Que les especialitats com el llenguatge musical, l’anglès i l’educació física es podran veure afectades quan s'hagin de cobrir les baixes dels mestres.
Que algunes activitats no es podran fer com sempre, el concert de Nadal haurà de ser més senzill i no es podrà fer aquell teatre que es feia per Sant Jordi ja que no hi haurà possibilitat de desdoblar els grups per fer els assajos. Que si es fan racons no hi haurà disponibilitat de reforç per a fer experimentacions...
Però, tot i les poc esperançadores circumstàncies que envolten el món escolar, no es pot defallir en la tasca diària i s'ha de vetllar per l'educació dels infants perquè “fer de mestres” és un compromís amb els alumnes i per la qualitat de l’ensenyament.

10 comentaris:

  1. Estem en temps difícils en tota l'educació. Els polítics no valoren la nostra tasca. En aquest moments no es prioritza l'educació. El nostre futur són els nens i nenes. Però nosaltres continuarem fent de mestres perquè ells es mereixen tenir un futur. Jo com a mestre cridaré, xiularé,en mamifestaré....per intentar aturar aquesta injusticia.
    Carme

    ResponElimina
    Respostes
    1. Saps que no podré anar pel carrer manifestant-me però hi seré amb el cor perquè dic NO A LES RETALLADES!!

      Elimina
  2. Que d'acord estic amb el teu apunt sobre les retallades.Cal que cridem i ens manifestem però la part final del text que dius:
    !!!!!tot i les poc esperançadores circumstàncies que envolten el món escolar!!!!està molt ben expresat.Gracies del teu blog on trc moltes idees.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Em sap greu que hi hagi poca esperança, però veig als que poden solucionar aquest conflicte tan lluny de la realitat...

      Elimina
  3. EVA ( ST VICENÇ DELS HORTS)18 de juny del 2012, a les 14:37

    LA GENT QUE TREBALLEM A ESCOLA SEMPRE DIEM QUE HEM DE FER PERO NO SE DE QUINA PASTA ESTEM FETS QUE NO FEM RES.ENS MANIFESTEM.ENS VESTIM DE GROC.ENS QUEIXEM.PERO IGUAL QUE TU ESTIMEM TAN LA NOSTRA TASCA EDUCATIVA QUE ENS PRENEN EL PEL AMB TANTA RETALLADA I A CALLAR
    PER CERT EL TEU BLOG AGRADA MOLT A L ESCOLA NOSTRA.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Eva,
      des de "la incapacitat" per malaltia, he pogut fer balanç de la meva vida professional i pensar en les hores de dedicació a l'escola que era temps del meu fill, en l'estona de preparar feines després de dir no a un passeig amb la família, en el poc de descans diari mentre fixava els ulls a la pantalla de l'ordinador fent informes, en el cansament de final de trimestre, en....., en........., en......
      Mestres, és hora d'aturar-se i reflexionar.
      La nostra "vocació" no ens pot fer creure que, en aquestes circumstàncies, podrem seguir fent com sempre i la veritat: NO CAL!!!!
      Destriem de les programacions, pensem els continguts que són important i fem-los. Per a què més?
      No podem deixar que les tasques urgents ens allunyin de les importants.
      Volem qualitat d'ensenyament, no quantitat!!!
      Ah! Moltes gràcies per les vostres visites a "Fer de Mestres".

      Elimina
  4. Doncs si. M' havien parlat d'aquest blog i es cert que val la pena.
    Les poques esperançadores...Tens molta raó.
    Hi ha dies que penso que poc esperançador és que ens considerin tan poc als mestres pero ara que fa 2 dies que estic de vacances i faig cursets ja trobo a faltar els "MEUS NENS"
    Potser per aixo va be l'educacio perque ens foten pals i nosaltres encara seguim abocant ho tot tot tot
    Gracies Carme pel teu blog

    ResponElimina
    Respostes
    1. Moltes gràcies Joana per la teva participació i pel comentari del bloc "Fer de Mestres".
      Quan jo estava a l'escola visitava sovint els blocs buscant recursos i sempre trobava "pinzellades" d'activitats molt, molt interessants. Les noies de pràctiques amb qui compartia la recerca em demanaven. però com es pot fer?, quan?, amb què?...
      Ara que la vida m'ha donat temps, he volgut fer un bloc on cada recurs es detalla i reflexiona per aportar un petit, petit, petit gra de sorra a la millora de l'educació a les nostres aules.
      Molts Ànims! i com dic sovint: "Malgrat la boira cal caminar..."
      Un petonàs!

      Elimina
  5. Hola a totes!
    Sóc na Rosa Comas, mestra d'infantil a Palma.
    Carme, moltes gràcies per aquest bloc. La veritat és que totes les reflexions que he llegit fins ara han passat també pel meu cap.Sempre he dit que la nostra feina és vocacional i que realment fem moltes mé hores de les que "caldria"...però com ho podem fer per aturar-ho?
    Amb parella i dos fills tenc la sensació d'haver prioritzat la feina a la família....sé que hauré de frenar una miqueta com tu molt bé has dit. Ara per ara estic tristona i mooooolt!!! indignada per totes les retallades que patim però al mateix temps no vull facilitar la tasca a aquests que ara ens governen i per tant, seguiré demanant que "s'aturi" tot això. Faré feina per als meus alumnes, JO TAMBÉ TENC UN COMPROMÍS AMB ELLS. Gràcies!

    ResponElimina
    Respostes
    1. En un comentari a "L'educació lenta", explico les sàvies paraules que el mestre de sisè de l'escola va dir en l'acte de comiat dels joves alumnes: "Tot pot ser diferent, està a les vostres mans".
      Ànims,Rosa: TOT POT SER DIFERENT!!!
      Besets

      Elimina