Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dissabte, 1 de juny del 2013

EXPERIMENTAR AMB ELS COSSOS GEOMÈTRICS

El meu pare,  com moltes persones de la seva generació, en els anys seixanta havia de tenir més d’una feina per poder completar un sou que permetés la família viure humilment.
Ell era pintor i, quan sortia de la fàbrica tornava a casa per recollir  les escales, les brotxes, les rasquetes... i la pintura que tenia endreçada en un petit magatzem al final del badiu, l’estància, per anar a fer algun “remendo”.
A les nits, en deixar els pots de pintura jo veia com posava uns papers a terra perquè no embrutessin les rajoles de casa i penjava les escales en els grans ferros que sortien de les parets.
A mi m’agradava anar a l’estància i remenar els pots de pintura de colors, els apilava, en feia fileres i sempre acabaven rodolant. Quan ho tornava a endreçar, descobria aquells papers que tan m’agradaven i que jo recollia per jugar-hi o fer manualitats; ja que quedaven decorats amb un munt de cercles de coloraines. 

Imatge del bloc Un desert a casa. Clica per accedir-hi
Va ser d’aquesta manera tan intuïtiva com vaig començar a descobrir que la base del cilindre és un cercle i alguns altres conceptes geomètrics; ja que, a l’escola no s’experimentava, ni tampoc s’arribava a treballar la part de  geometria en ser dels últims temes del llibre de matemàtiques, un llibre que mai s’acabava.
Alguns dels infants d’aquella escola que  ara són mestres, per falta d’experiències o de models metodològics, se’ls ha pogut fer feixuc treballar els continguts de geometria si no és que han fet algun curs de formació on els han ofert idees i recursos.
Aquesta proposta us vol animar a experimentar amb els cossos geomètrics a l’Educació Infantil perquè les primeres descobertes poden esdevenir els futurs conceptes matemàtics.
La capacitat més potenciada amb aquestes activitats és:
·        Aprendre a descobrir i tenir iniciativa: Explorar, experimentar, formular preguntes i verificar hipòtesis, planificar i desenvolupar projectes i cercar alternatives esdevenen elements clau en els processos de formació de l’alumnat.
Objectius
·        Experimentar amb cossos geomètrics amb volum.
·        Aprendre el vocabulari treballat: cilindre, prisma, cara, base...
·        Fer hipòtesis i verificar-les.
·        Saber enumerar diferències i semblances.
·        Saber fer classificacions i ordenacions.
·        Reconèixer i anomenar les figures geomètriques treballades.
·        Gaudir experimentant.
·        Respectar les produccions pròpies i les dels altres.
Proposta d’activitats
L’experimentació a partir del joc ha de ser la primera activitat de descoberta. Així, és molt important tenir a l’aula el racó de les construccions amb peces de totes mides i formes, on s’hi poden incloure esferes. 


Quan els infants s’hagin familiaritzat amb les diferents formes de les peces, anomeneu-les i proposeu fer-ne una classificació per esferes, prismes i cilindres.
Amb les peces classificades, obriu una conversa on els infants facin hipòtesis sobre les figures planes que es poden relacionar amb cadascuna d’elles. Demaneu les raons i anoteu-les.
Com que el treball de les esferes el podeu llegir a Fem geometria: de l’esfera al punt”les activitats següents es centren en els cilindres i prismes.
Per verificar les hipòtesis demaneu que, amb les peces, estampin  en un full individual o en un mural col·lectiu. Si no voleu fer-ho amb pintura podeu utilitzar un coixinet de tinta. 
Amb l’activitat anterior els infants verifiquen com són les bases dels cossos geomètrics i quines figures planes dibuixen.
Aprofiteu per fer les relacions entre les figures planes i els cossos amb volum.
Per conèixer el desplegament dels cilindres i el prismes demaneu que els infants facin un safari per casa a la seva recerca i els portin a l’escola. 


Aleshores, dissenyeu unes sessions per fer l’activitat d’estampar en petit grup i després en rotllana reflexioneu sobre les produccions obtingudes:
  • Quines figures han quedat en estampar les bases d’un cilindre? 
·        Si desmunteu un cilindre amb tapa, quines figues queden estampades?


·        Si desmunteu el prisma quina figura queda estampada? Quina forma tenen les cares del prisma?  Són totes iguals?

Conclusions dels infants:
·        Uns cilindres dibuixen cercles i uns altres fan punts.
·        Si desmuntem un cilindre queda un quadrat o un rectangle i dos cercles.
·     Hi ha prismes que estampen quadrats iguals (cub), els altres prismes fan quadrats, triangles i rectangles. Sempre depenent de la base de la figura que utilitzem.
·    Si desmuntem un prisma ens queden quadrats, triangles i rectangles com els que hem estampat.

Per concloure l’experimentació podeu aprofitar tots els cilindres i prismes de cartró perquè cada infant deixi volar la serva imaginació i en faci una escultura.

Imatge del bloc The chocolate muffin tree. Clica per accedir-hi