El meu pare, com moltes persones de la seva generació, en
els anys seixanta havia de tenir més d’una feina per poder completar un sou que
permetés la família viure humilment.
Ell era pintor i, quan
sortia de la fàbrica tornava a casa per recollir les escales, les brotxes, les rasquetes... i
la pintura que tenia endreçada en un petit magatzem al final del badiu, l’estància, per anar a fer algun
“remendo”.
A les nits, en deixar
els pots de pintura jo veia com posava uns papers a terra perquè no embrutessin
les rajoles de casa i penjava les escales en els grans ferros que sortien de
les parets.
A mi m’agradava anar
a l’estància i remenar els pots de
pintura de colors, els apilava, en feia fileres i sempre acabaven rodolant. Quan
ho tornava a endreçar, descobria aquells papers que tan m’agradaven i que jo recollia
per jugar-hi o fer manualitats; ja que quedaven decorats amb un munt de cercles
de coloraines.
![]() |
Imatge del bloc Un desert a casa. Clica per accedir-hi |
Va ser d’aquesta
manera tan intuïtiva com vaig començar a descobrir que la base del cilindre és
un cercle i alguns altres conceptes geomètrics; ja que, a l’escola no s’experimentava,
ni tampoc s’arribava a treballar la part de geometria en ser dels últims temes del llibre
de matemàtiques, un llibre que mai s’acabava.
Alguns dels infants
d’aquella escola que ara són mestres,
per falta d’experiències o de models metodològics, se’ls ha pogut fer feixuc
treballar els continguts de geometria si no és que han fet algun curs de
formació on els han ofert idees i recursos.
Aquesta proposta us
vol animar a experimentar
amb els cossos geomètrics a l’Educació Infantil perquè
les primeres descobertes poden esdevenir els futurs conceptes matemàtics.
La capacitat més
potenciada amb aquestes activitats és:
·
Aprendre a descobrir i tenir
iniciativa: Explorar, experimentar, formular preguntes i verificar hipòtesis,
planificar i desenvolupar projectes i cercar alternatives esdevenen elements
clau en els processos de formació de l’alumnat.
Objectius
·
Experimentar amb cossos
geomètrics amb volum.
·
Aprendre el vocabulari
treballat: cilindre, prisma, cara, base...
·
Fer hipòtesis i
verificar-les.
·
Saber enumerar diferències i semblances.
·
Saber fer classificacions i ordenacions.
·
Reconèixer i anomenar les figures geomètriques
treballades.
·
Gaudir experimentant.
·
Respectar les produccions
pròpies i les dels altres.
Proposta
d’activitats
L’experimentació a
partir del joc ha de ser la primera activitat de descoberta. Així, és molt
important tenir a l’aula el racó de les construccions amb peces de totes mides
i formes, on s’hi poden incloure esferes.
Quan els infants s’hagin
familiaritzat amb les diferents formes de les peces, anomeneu-les i proposeu
fer-ne una classificació per esferes, prismes i cilindres.
Amb les peces
classificades, obriu una conversa on els infants facin hipòtesis sobre les
figures planes que es poden relacionar amb cadascuna d’elles. Demaneu les raons
i anoteu-les.
Com que el treball de les esferes el podeu llegir a
“Fem geometria: de l’esfera al punt”, les activitats
següents es centren en els cilindres i prismes.
Per verificar les hipòtesis
demaneu que, amb les peces, estampin en
un full individual o en un mural col·lectiu. Si no voleu fer-ho amb pintura
podeu utilitzar un coixinet de tinta.
Amb l’activitat
anterior els infants verifiquen com són les bases dels cossos geomètrics i
quines figures planes dibuixen.
Aprofiteu per fer les
relacions entre les figures planes i els cossos amb volum.
Per conèixer el desplegament
dels cilindres i el prismes demaneu que els infants facin un safari per casa a la seva recerca i els portin a l’escola.
Aleshores, dissenyeu
unes sessions per fer l’activitat d’estampar en petit grup i després en
rotllana reflexioneu sobre les produccions obtingudes:
- Quines
figures han quedat en estampar les bases d’un cilindre?
·
Si desmunteu un cilindre amb
tapa, quines figues queden estampades?
· Si desmunteu el prisma
quina figura queda estampada? Quina forma tenen les cares del prisma? Són totes iguals?
Conclusions dels
infants:
·
Uns cilindres dibuixen cercles
i uns altres fan punts.
·
Si desmuntem un cilindre
queda un quadrat o un rectangle i dos cercles.
· Hi ha prismes que estampen
quadrats iguals (cub), els altres prismes fan quadrats, triangles i rectangles.
Sempre depenent de la base de la figura que utilitzem.
· Si desmuntem un prisma ens queden
quadrats, triangles i rectangles com els que hem estampat.
Per concloure
l’experimentació podeu aprofitar tots els cilindres i prismes de cartró perquè
cada infant deixi volar la serva imaginació i en faci una escultura.
![]() |
Imatge del bloc The chocolate muffin tree. Clica per accedir-hi |