Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimarts, 14 d’agost del 2012

L'EDUCACIÓ PROHIBIDA

A finals dels anys 70, aleshores jo estava a "la Escuela Universitaria de Magisterio", es començaven a respirar aires de llibertat. Havia mort Franco, es consolidaven algunes propostes d’igualtat fetes durant el maig del 68 i, arreu, es lluitava per un món millor.
També, des de la pedagogia, es revisava l’escola autoritària i memorística d’aquell moment i es cercava un nou model pel sistema educatiu.
Es van revalorar propostes alternatives com la de l’escola Summerhill, fundada per Alexander Sutherland l’any 1921. Es va rellegir la pedagogia activa de Montessori, Ferrer i Guàrdia, Pestalozzi, Freinet i les aportacions d’altres autors com en Jean Piaget.
Aquestes mirades vers l’educació, aportaven passió per ensenyar i aprendre però, alhora, com en tots els canvis,  apareixien incerteses i dubtes. 
Tot i que, en el procés educatiu, es va començar a donar protagonisme als infants i es van implementar noves metodologies; el model d’escola al nostre país, en algunes aules, va canviar poc. 
Les excepcions actuals, més conegudes, són les Escoles Wardolf i altres projectes educatius per a infants d’Educació Infantil.
Ara que el model de societat està en crisi, quan es veu que l’escola no està donant la resposta educativa i social  esperada, tornen a sorgir algunes veus que demanen un canvi de paradigma en el sistema educatiu.
Coincidint amb les reflexions de Ken Robinson sobre el paradigma educatiu, es va començar a gestar la pel·lícula “La educación PROHIBIDA”.
"Aquest documental, és un projecte realitzat per joves que van partir des de la visió dels qui aprenen. Proposa un debat i reflexió social sobre les bases que sostenen l'escola, promovent el desenvolupament d'una educació integral centrada en l'afecte, el respecte, la llibertat i l'aprenentatge.
L'Educació Prohibida és una pel·lícula documental que es proposa qüestionar les lògiques de l'escolarització moderna i la forma d'entendre l'educació, fent visibles experiències educatives diferents, no convencionals que plantegen la necessitat d'un nou paradigma educatiu.” Web Educación Prohibida
Prepareu crispetes, desconnecteu els mòbils durant una mica més de dues hores i premeu “play”.  Després en parlem!

                                                
Espero que compartiu les vostres opinions i comentaris!

4 comentaris:

  1. Hola guapa,jo tinc moltes ganes de veure'l a veure si trobo una estona perquè pinta la mar de bé !!!
    Suposo però que m'hauré d'esperar fins el setembre ja que d'aqui tres dies marxem de vacances amb la família cap als Alps Francesos, a deconectar i estar en contacte amb la natura i es clar aquests dies estem preparant el viatge!!!
    A la tornada en parlem!!!!!
    Petons !!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Que passis unes bones vacances!!!
      A très bientôt! Bisous

      Elimina
  2. Hola: yo ya he encontrado un hueco para verla, jiji al final hasta mi marido acabó viéndola. Me resultó muy interesante, pues me hizo pensar desde el principio hasta el final. Algunas cosas me parecían geniales y me encantaría poder hacerlas (pero creo que el entorno, la sociedad, las circunstancias, los padres etc... no son los ideales) otra cosas en cambio no me convencen tanto. Pero la veo genial para reflexionar sobre nuestra práctica docente. Un saludo y me encanta tu blog jeje

    ResponElimina
    Respostes
    1. Estoy de acuerdo contigo, no es fácil hacer grandes cambios que impliquen mover los valores establecidos.
      De todas formas, estoy segura que profesionales como tú los estais promoviendo, a diario, con vuestros gestos cotidianos.
      Creo que lo importante no es estar de acuerdo en todas las propuestas del documental, lo importante es la reflexión sobre la responsabilidad que implica "hacer de maestr@s".
      Gracias por tu comentario.
      ¡Besitos!

      Elimina