Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

diumenge, 16 de novembre del 2014

SETMANA DE LA CIÈNCIA 2014

Capficada en les meves cabòries, per poc se’m passa deixar-vos la proposta de Fer de Mestres per a la Setmana de la Ciència d’aquest any.
Des del 14 al 23 de novembre es celebrarà a Catalunya la 19a. Setmana de la Ciència coordinada per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació.
Clica per accedir-hi!
Els temes centrals d’aquesta edició a partir dels quals es faran activitats de divulgació del mètode científic són la cristal·lografia i la biotecnologia amb motiu de la celebració de l’Any Internacional de la Cristal·lografia i l’Any de la Biotecnologia.

El mètode científic al que convida aproximar-se la Setmana de la Ciència implica seguir uns passos determinats:
•        Intuïció i formulació d’un problema (Pregunta).
•        Formulació d’una hipòtesi (Resposta a aquesta pregunta).
•        Disseny d’una recerca i possible experimentació.
•        Recollida de dades.
•        Interpretació de dades.
•        Conclusions:
1.   Si no es confirma la hipòtesi, formulació d’una de nova.
2.   Si es confirma la hipòtesi, el procés finalitza amb la comunicació dels resultats.

La proposta d’activitats de Fer de mestres es centrarà en la cristal·lografia

Hi ha experimentacions espectaculars per a poder veure com apareixen els cristalls. Algunes vegades, comporta usar productes com el bòrax, les sals d’alum, l’amoníac... pel que cal treballar en petit grup, amb mestres de suport i tenint molta cura en tots els processos.
Com que no sempre es pot disposar d’aquests recursos a les aules, inspirada pel blog “manetesicosetes” proposo una senzilla experimentació a dins de l’aula treballant amb sal.
Les capacitats que més es potenciaran en les activitats són:
·        Aprendre a pensar i a comunicar.
·        Aprendre a descobrir i a tenir iniciativa.
Alguns dels objectius de la proposta són els següents:
·    Conèixer  algunes característiques generals dels cristalls, la saturació i l’evaporació.
·        Fer hipòtesis sobre l’experimentació.
·        Participar i observar l’experimentació realitzada.
·    Verificar les anticipacions de l’experimentació amb el resultat de les   dades obtingudes.
·       Gaudir de les activitats.
El procés de recerca a l’Educació Infantil és:
·        Lectura col·lectiva de la pregunta.
·        Què en sabem? Formular hipòtesis.
·    Quin experiment o activitat es pot fer per explicar o comprovar  la hipòtesi  i posar-lo en pràctica.
·   Observar els resultats, recollir les dades i comprovar si es verifica la hipòtesi.
·        Buscar més informació en altres fonts.
·        Què hem après? Conclusions.
·      Elaboració d’un mural, llibre, etc. amb les fotografies del procés i petits textos explicatius.
·        Exposició a altres infants, si s’escau.
   Proposta d’activitats
En rotllana, llegiu la pregunta que ha arribat a l’aula dins un sobre: 
Per què és salada l’aigua del mar?
Demaneu als infants que exposin les seves idees. Com ho podem saber?
Anoteu les hipòtesis i proposeu l’experimentació per comprovar-ho en petits grups. Què necessitareu?
Material:
Recipients transparents i culleretes.
Aigua
Sal
Colorants alimentaris
Experimentació:
Feu una dissolució força saturada de sal en un recipient i deixeu-la reposar durant tot un dia. 

Si no s’ha dissolt tota la sal, afegiu una miqueta  d’aigua per refer la dissolució, presenteu-la als infants i deixeu que la tastin.
Repartiu-la en recipients pels diferents grups  de treball. Seguidament afegiu el colorant en algun dels recipients i deixeu evaporar l’aigua durant uns dies.
Què ha passat?
Cristalls de sal
Vet aquí perquè l'aigua era salada!!!
Amb aquestes senzilles experimentacions ja no hi ha excusa per a no celebrar la Setmana de la Ciència ;)
Clica la imatge per saber-ne més sobre altres propostes
Cristalls de sal de colors

Cristalls en cartró
Cristalls de sucre


22 comentaris:

  1. feliz semana de la ciencia, Carme. Cuanto tiempo sin pasar por aquí. Ya puedes perdonar no me da tiempo a todo. Estoy muy muy centrada en el curso y todo el tiempo me paso preparando materiales diferentes para mis chiquis. No doy abasto, de verdad.

    Este experimento siempre les gusta muchísimo, pero nunca lo hemos hecho con colorantes, el año que viene lo intentaré con ellos.

    muy buena semana y perdona el retraso en las comunicaciones, guapa. un besote.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Blanca,
      no hay nada que perdonar!
      Mi madre siempre dice: quién hace todo lo que puede no està obligado a màs... ji,ji
      Yo también he estado unos meses desaparecida de la blogosfera para poder dedicar toda mi atencion a los que me necesitan pero poco a poco todo va volviendo a la normalidad :)
      Muchas felicidades por tus 2000 seguidores, es una cifra impresionante!!!
      Te sigo con interés aunque no siempre te dejo comentarios
      Musus
      Carme

      Elimina
  2. Carme com me n'alegro que a poc a poc les coses vagin millor. M'encanta tornar-te a llegir perquè sempre és un plaer.
    Jo a poc a poc també em vaig posant a to però costa estem passant per una mala època i el que cal és temps per superar-ho.
    Aquest experiment els hi encanta però com diu la Blanca nosaltres tampoc ho hem fet mai amb colorant o sigui que queda pendent.
    Un petonàs bonica !!!!!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Magda,
      tot el meu suport en aquests moments dolorosos però ja veuràs com el temps ajuda...
      Utilitzar el colorant és per fer més "màgica" l'experiència ha,ha,ha,ha.
      Petonets dels que ho curen tot, tot i tot.
      Carme

      Elimina
  3. Carme, m'encanta l'experiment que proposes! Crec que provaré de fer-lo també amb els meus petits de P3, si surt bé quedaran fascinats!!!

    Gràcies,
    Petonets,
    Vanessa

    ResponElimina
    Respostes
    1. Vanessa, segur que et sortirà bé!!!
      De totes maneres, per evitar imprevistos fes-lo tu primer a casa ;)
      Ja ens explicaràs com ha anat.
      Petonets de cristall de sucre
      Carme

      Elimina
  4. Carme, m'alegra rellegir-te. Jo també estic una mica desapareguda del blog, a veure si en breu tot torna a funcionar i recuperem la fluïdesa comunicativa. Moltes gràcies per enllaçar els nostres cristalls de colors casolans. Una abraçada

    ResponElimina
    Respostes
    1. Elisabet,
      ha estat un plaer poder enllaçar amb la vostra fantàstica experiència, us van quedar uns cristalls genials!
      Muac's
      Carme

      Elimina
  5. Molt interessant la teva entrada, i un experiment ben agraït, gràcies per compartir la informació!

    ResponElimina
    Respostes
    1. Joana,
      és cert que l'experiment es fa en un no res i els resultats són espectaculars.
      Gràcies per deixar el teu comentari.
      Petons
      Carme

      Elimina
  6. Carme!!! que bé poder tornar a llegir entrades al teu bloc.
    Me'n alegro moltíssim que tot vagi millorant en el teu entorn, encara que com dius a poc a poc però va millorant.
    Jo també tinc el blog una mica oblidat, però aviat gaudiré del meu primer net i ara les estones que tinc les ocupa per un motiu u altre el petit que encara no ha arribat jajaja!!!
    Aquest curs a la meva escola l'Eix Tranversal que treballem és la Ciència per tant ens farem un fart d'experiemntar a partir del 2n trimestre, els P5 treballarem l'aigua, la llum i el meu grup l'aire-el vent. Dedicarem una tarda a la setmana a fer experiements en família, els pares, avis, tiets, ... vindran a la classe a proposar-nos d'experimentar sobre el tema que cada grup estigui treballant, segur que serà tot un èxit.
    Gràcies per deixar el comentari, la veritat és que els petits es van fer un fart de bufar, jejeje...
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anna,
      quina il·lusió ser àvia, enhorabona!!! Ja hi haurà temps pel blog
      Petonets
      Carme

      Elimina
  7. Muy buena semana de la ciencia, Carme. Como siempre unas propuestas fabulosas. Un besazo.

    ResponElimina
  8. Gracies per compartir les vostres experiencies!.Costa trobar recursos de ciencies pels mes petitons. M'han encantat. Segur que en treuran conclusions sorprenents i divertides. Mai no deixen d'ensenyar-nos amb els seus ulls de nens.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Ester,
      et deixo l'enllaç on podràs trobar, en aquest blog, altres experiències de ciències per a l'educació infantil http://ferdemestres.blogspot.com.es/search/label/Ci%C3%A8ncies.
      A mi sempre em fascinen les seves conclusions ;)
      Besets científics
      Carme

      Elimina
  9. Passa per http://petitmonblogger.blogspot.com.es/2014/11/nou-premi.html, hi tens una sorpresa.
    Tonets

    ResponElimina
    Respostes
    1. Anna,
      m'encanten les sorpreses!
      Quan tingui un momentet passo pel teu blog.
      Muac!
      Carme

      Elimina
  10. Hola Carme!
    Aquestes propostes són genials!
    Si entres al blog, hi trobaràs un petit regalet...
    Un petonet,
    Txell

    ResponElimina
    Respostes
    1. Txell,
      un regalet de la meva amiga invisible ha,ha,ha. Com m'agrada la idea!!!
      Com ja saps vaig una mica atrafegada, quan pugui passo per La maleta del precinema ;)
      Petonets
      Carme

      Elimina
  11. Molt bones propostes. Si passes pel meu blog tens una coseta esperant. Un petonet.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Fany,
      quina alegria que hagis pensat en fer de mestres, gràcies!
      No trigaré en passar-hi.
      Besets
      Carme

      Elimina