Dedicat a les joves generacions de mestres que arriben amb força i "malgrat la boira" segueixen caminant vers el meravellós projecte d'educar.

dimarts, 13 d’agost de 2013

AGENDES A L'ESCOLA BRESSOL?

Ja sabeu que Fer de Mestres té una pàgina de facebook on es reben consultes, comentaris, idees,... En fi, em permet sentir que, tot i la meva malaltia, encara formo part del procés d’ensenyar i d’aprendre.
Fa uns dies vaig rebre un missatge de l’Esther demanant  idees per canviar les agendes de la llar d'infants o noves alternatives per substituir-les. 
La seva inquietud per millorar la dinàmica comunicativa de la llar d’infants, em va fer pensar que era un tema interessant per seguir amb les reflexions pedagògiques d’aquests dies d’estiu.
En El quadern viatger una eina de comunicació explicava que una bona comunicació entre les famílies i l’escola afavoreix les aportacions dels infants, el sentit de pertinença a l’escola, el treball individual, l’ús funcional de la llengua i l’organització personal; però i a les llars d’infants o a les escoles bressol, com es pot articular la relació i la informació a les famílies?
Ja sabeu que vaig néixer en una família humil on era necessari que tothom, adults, sortissin a treballar i durant moltes hores.
A la majoria de cases, en ser un temps on les dones s’hi quedaven per tenir cura de la família, pocs infants anaven a l’anomenada classe dels caganers, jo sí!
Il·lustració de Nana Mata
La mare m’explica que, en no ser un grup d’infants molt nombrós, cada dia en el moment de la sortida, la mestra relatava a les famílies les incidències de la jornada. Ella ho agraïa;  ja que  li permetia pensar que jo estava ben atesa i això la feia sentir millor.
Actualment, molts infants des de ben petits s’incorporen als centres d’Educació Infantil i per manca de temps no sempre es pot donar la informació a l’hora de la sortida com ho feia la meva mestra; però, els pares i les mares segueixen necessitant saber com els seus fills i filles han passat el dia.
Cercant alternatives de comunicació, fa uns anys es van començar a utilitzar, a les aules del Primer Cicle d’Educació Infantil, unes agendes individuals.
En elles, diàriament, s’hi anota la informació sobre el dormir, el menjar, les deposicions, etc. També s’hi expliquen les activitats, es donen informacions diverses i es deixa un espai pels comentaris de la família.
Aquestes agendes també tenen els seus inconvenients, ja que provoquen una despesa econòmica, porten molta feina fer-les diàriament i algunes famílies no les valoren prou o no en fan el seguiment adequat.
Per aquest motiu, a moltes Escoles Bressol es plantegen altres alternatives aprofitant la gran difusió de l’ús de les noves tecnologies, que permeten accedir a les imatges i a les informacions des dels ordinadors domèstics i des dels telèfons mòbils.
Per a les informacions generals, els blocs o webs dels centres d’Educació Infantil són una bona eina de comunicació en ser fàcil de gestionar des de l’escola i facilita la relació amb aquells pares i mares que no poden anar personalment a recollir els infants al centre escolar.
Clica la imatge!
A més, fins ara, el Departament d’Ensenyament ha fet cursos adreçats a les direccions dels centres del Primer Cicle d’Educació Infantil  per aprendre a crear i actualitzar els seus propis blocs.
Una altra alternativa, encara més senzilla, és gestionar un perfil del Facebook.

Clica la imatge!

En penjar-hi fotografies amb petites explicacions de les activitats heu de tenir en compte que, sempre, heu de vetllar per la intimitat i pel dret d’imatge dels infants.
Les entrades dels webs poden estar protegides i, en aquests casos, per veure-les, les famílies han d’introduir-hi una contrasenya.


Els recursos TIC també permeten donar privadament la informació personal i individualitzada sobre el descans, menjar, etc. però cal tenir programes específics i, possiblement, amb un cost econòmic inaccessible per a molts centres; degut a la situació de crisi econòmica que estem patint.
Aquesta mena d’informació privada, eviteu fer-la pública en les cartelleres i, sempre que sigui possible, procureu seguir donant-la oralment a la sortida o en una nota a la motxilla, si s’escau.


No s’ha d’oblidar que hi ha centres on les condicions econòmiques i socials de les famílies únicament permeten informar oralment de les incidències diàries per assegurar-se que aquesta arriba i és entesa.
Altres recursos per crear un vincle entre les famílies, els infants i l’escola bressol són les activitats de cap de setmana amb la mascota de classe,  el conte viatger, l’escola de pares i mares, les tardes a l’escoleta...


Ens expliques com ho feu a la vostra escola bressol?

12 comentaris:

  1. A la nostra escola tenim un espai al web , una àrea restringida per les famílies i per a cada grup, de manera que la majoria de es activitats queden en privat. Les imatges del facebook durant el curs estan fetes expressament, o bé d'esquena, enfocant mans o peus, de manera que no es vegin bé les cares. Durant aquest mes i amb el permís de les famílies hem publicat fotografies més obertes, però al setembre tornem a regular les imatges. Si seguiu el facebook i mireu altres mesos que no siguin l'agost, que també treballem, veureu que costa identificar als infants. Les famíies utilitzen el facebook per seguir activitats, seguir propostes etc..si voleu veure el nostre espai web, picarolblau.cat Elisabeth

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Elisabeth,
      us felicito perquè teniu uns espais molt complets i sempre actualitzats!
      Petonets d'agost
      Carme

      Suprimeix
  2. Per a mi, l'agenda és una eina complementària que no pot substituir el contacte diari amb les famílies.
    Una abraçada!

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Com deia a l'entrada "Treballar a l'escola bressol" és el moment de compartir les experiències del dia, aquell petit detall que a tu et fa contenta com a mestra perquè és un pas més, i que als pares i mares els informa i els mostra l’estima vers el seu fill.
      Et deixo l'enllaç per si tens interès en llegir-la:
      http://ferdemestres.blogspot.com.es/2012/08/treballar-lescola-bressol.html
      Bon estiu!
      Carme

      Suprimeix
  3. a l'EB l'agenda no servia de massa per a mi, només ens posava si havien fet o no caques, però és que hi havia families que ja els hi anava bé tenir aquesta info. El que havien fet ho penjaven en un cartell a l'aula, i informaven cara a cara a les famílies, molt bé. Quan diferència del cole d'ara , que sembla que treguis el cotxe del pàrking! quina decepció més gran que arrossego ....
    M'encantaria que almenys al web de l 'escola pengessin fotos ni que fos només això...
    Ai, l'info ...
    una abraçada

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. La informació família-escola, quin tema més complicat, oi?
      A l'escola és cert que el dia a dia no és comú que es faci, també depen de mestres.
      A mi em sap greu que únicament es "faci porta" quan s'ha de comunicar un aspecte "negatiu" i, quan estava a l'escola, m'agradava comunicar aquell petit detall tendre que ens emocionava, encara que no fos diàriament.
      T'animo a fer la proposta de l'actualització del web a la propera reunió de pares i mares, algunes vegades cal que ens recordin els aspectes de millora.
      Petonets
      Carme

      Suprimeix
  4. Hola Carme!
    Com va tot?, espero que la recuperació del teu fill vagi per bon camí. Ja he tornat de les meves mini vacances turístiques per la Vall de Cardós, ha estat fantàstic. Com pots veure el primer que he fet, després d'endreçar-ho tot, ha estat visitar-vos a tots per posar-me al dia, i quin munt de coses que m'he trobat!!! és un plaer passar una estona per aquí no es para d'aprendre i descobrir.
    A la meva escola no fem servir agenda, però la comunicació és constant i diària matí i tarda. La meva comunicació amb les famílies és per compartir tota mena d'aspectes, més aviat experiències positives i tot allò que agrada saber als pares. Si més no quan hi ha algun fet negatiu que cal comentar sempre, sempre ho faig en la intimitat de la classe i procurant mostrar un cert grau d'optimisme per poder-ho reconduir i recorda'ls-hi la importància de la seva col.laboració i responsabilitat.
    Les famílies reben un breu comunicat de la monitora del menjador on comenta els diferents aspectes del dinar, control d'esfínters, descans, ...
    Et convido a passar per Petit món http://petitmonblogger.blogspot.com.es/2013/08/1r-aniversari.html
    per recollir quelcom especial per tu.
    Tonets

    ResponSuprimeix
    Respostes
    1. Benvinguda Anna!
      Sí, tot va seguint el procés esperat però encara no hem pogut sortir a descansar; doncs encara estem de metges. Espero, ni que sigui un parell de dies poder desconnectar abans de tornar a la rutina de cada dia.
      M'agrada molt la teva actitud en vers la relació amb les famílies, cal ser discrets a l'hora de parlar d'aspectes personals dels infants.
      Abans de veure el teu comentari he passat pel teu bloc i m'ha encantat el regalet.
      Ha sigut una sort poder trobar-te a la blogosfera i poder celebrar amb tu el primer any és genial. Moltes felicitats!
      Petonets

      Suprimeix
  5. una entrada muy completa con muchas opciones, Carme, me ha encantado, gracias, se la pasaré a mis compas de 2 años.

    ResponSuprimeix
  6. Hola Carme! cap problema que hagis ficat el nostre blog com enllaç a l´entrada de les agendes a l' escola bressol , al contrari tot el que sigui comunicació per a les families ho troben fantàstic!!!!

    Molt interessant el teu blog fer de mestres!!!!!! felicitats!!!!!

    ResponSuprimeix